Korte informatie over ScoutingScouting Nederland Logo | Osbornegroep
Wat is Scouting?
Ruim 100.000 jongens en meisjes in ons land zijn lid van Scouting. Samen met zo'n 25.000 stafleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Wereldwijd zijn er 32 miljoen Scouts in meer dan 160 landen.

Een afwisselende en plezierige vrijetijdsbesteding, dat is wat Scouting te bieden heeft.
Maar Scouting is meer: naarmate je als jeugdlid ouder wordt en je langer bij Scouting bent, neemt je zelfstandigheid toe; de begeleiding neemt daardoor dus af.

Iedereen kan meedoen met Scouting. Geloof, ras, huidskleur, handicap, vluchteling of seksuele voorkeur, het maakt niet uit, Scouting staat open voor iedereen.

Indeling op leeftijd
Binnen een scouting zijn verschillende speltakken, groepen van jeugdleden van ongeveer dezelfde leeftijd.
Bij Scouting Baden-Powell zijn dit:

5 tot 7 jaar      Bevers (jongens en meisjes)
7 tot 11 jaar    Welpen meisjes
                       Welpen jongens
                       Pandits (jongens en meisjes die bijzondere aandacht nodig hebben)
11 tot 15 jaar  Gidsen (meiden)
                       Verkenners (jongens)
15 tot 17 jaar  Explorers (jongens en meiden)

Ontstaan
Het programma dat Scouting biedt, is gebaseerd op de ideeën van de Engelsman Lord Baden-Powell. Hij bedacht het Scoutingspel aan het begin van de 20e eeuw. Door er voortdurend een eigentijdse draai aan te geven, wordt Scouting steeds aantrekkelijker. Steeds meer jongens en meisjes in Nederland worden lid van een Scoutinggroep. Dat betekent dat Scouting aanslaat!

Scouting Nederland is in 1973 ontstaan door de samenvoeging van twee jongens- en twee meisjesorganisaties. Deze samenvoeging kwam voort uit de wens naar betere samenwerking en om de terugloop van leden een halt toe te roepen. Het ledental is vanaf 1985 enorm gestegen.

Logo Wosm Vector Cdr & Png HD | GUDRIL LOGO | Tempat-nya ...Wereldorganisaties WOSM en WAGGGS              World Association of Girl Guides and Girl Scouts - ScoutWiki
Scouting is wereldwijd georganiseerd in de World Organisation of the Scout Movement (WOSM) en de World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS). De WOSM is de wereldorganisatie voor nationale Scoutingorganisatie voor alleen jongensgroepen of gemengde groepen. De WAGGGS is de wereldorganisatie voor nationale Scoutingorganisaties voor alleen meiden. Beter gezegd: voor nationale Guidingorganisaties, want meiden worden bij deze organisaties guides genoemd.